Autoilusta aiheutuvat kustannukset

Autoilusta aiheutuvat kustannukset

Autolla pääsee näppärästi paikkaan kuin paikkaan ja se on monelle paitsi arjen helpottaja myös välttämätön kulkuneuvo esimerkiksi työmatkoilla ja kauppareissuilla. Kattavaa julkista liikennettä ei ole käytettävissä kuin suurimmissa kaupungeissa eikä busseilla ja muilla joukkoliikennevälineillä matkustamiseen välttämättä löydy aikaa tai jaksamista, vaikka niitä olisikin tarjolla. Auto on siis monella tapaa kätevä kapistus.

Moni haaveilee ikiomasta autosta, mutta aivan pilkkahintaan omaa menopeliä ei saa hankittua. Ostajaa pohdituttavat tietysti myös auton ylläpitokustannukset, joista vasta autoilun maailmaan tutustuvalla ei usein ole kummoista käsitystä. Mitä kaikkia kustannuksia auton omistaminen sitten pitää sisällään?

Rahaa uppoaa muuhunkin kuin polttoaineeseen

Moni laskee autoilusta koituviksi kustannuksiksi ainoastaan polttoainekulut , vaikka todellisuudessa ne muodostavat vain pienen osan auton ylläpitoon kokonaisuudessaan kuluvasta rahamäärästä. Erityisesti lyhyiden automatkojen kustannukset tuleekin tämän vuoksi arvioitua herkästi alakanttiin.

Polttoainekulujen lisäksi autoilun kustannuksia kasvattavat pakolliset vakuutukset ja verot. Liikennevakuutuslaki määrää, että jokaiselle moottoriajoneuvolle on otettava liikennevakuutus, joka korvaa ongelmatilanteissa syyttömän osapuolen omaisuudelle koituneet vahingot sekä kaikki henkilövahingot. Liikennevakuutus ei kuitenkaan korvaa tilanteen syylliselle osapuolelle aiheutuneita vahinkoja, joiden varalta autolle voi ottaa myös vapaaehtoisen autovakuutuksen. Autovakuutuksen hintaan vaikuttavat muun muassa auton ikä, merkki, malli, moottori sekä vakuutuksen omavastuuosuuden suuruus.

Uutta autoa ostaessa huomattava osa auton hinnasta on autoveroa, joka maksetaan kaikista Suomeen rekisteröitävistä ajoneuvoista. Tämän auton ostohintaan leivotun veron lisäksi suomalainen autoilija maksaa kulkupelistään vuosittaista ajoneuvoveroa, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Käyttövoimaveroa peritään niiltä auton omistajilta, joiden ajoneuvoissa polttoaineena ei toimi bensa. Useimmiten käyttövoimavero koituu dieselillä toimivien autojen omistajien kontolle, minkä vuoksi vero tunnetaan puhekielessä nimellä dieselvero.

Moni unohtaa laskea autosta koituviin kustannuksiin mukaan sen puhtaanapidosta sekä erilaisten tarvikkeiden ja välineiden ylläpidosta koituvat maksut. Pesut eivät tule kovinkaan kalliiksi etenkään jos ne hoitaa itse tai jos puhtaasta pinnasta ja virheettömästä kiillosta ei ole valtavan tarkka, mutta vuositasolla niistäkin voi kertyä huomionarvoisia summia. Lisäksi autoilijan on silloin tällöin hankittava muun muassa uusia pyyhkijöitä, renkaita sekä lasinpesunestettä

Ajotyyli vaikuttaa suuresti kustannuksiin

Kuljettajan ajotavalla on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen ja tätä kautta autoilusta aiheutuviin kustannuksiin. Polttoaineenkulutuksen maltillisissa rajoissa pitämällä voi pitkällä tähtäimellä vaikuttaa merkittävästi autoilusta koituvissa kuluissa säästämiseen.

Kiinnittämällä huomiota ajotapaan ja viilaamalla sen kohdilleen voi kulutuksesta nipistää helposti noin litran sataa kilometriä kohden. Tämä tarkoittaa huomattavia säästöjä vuosittaisella tasolla.

Talvisin polttoainekustannuksissa voi säästää esilämmittämällä moottorin ennen liikkeelle lähtöä. Tämä pidentää myös moottorin ikää ja auttaa näin säästämään autoilukustannuksissa vieläkin tehokkaammin.

Auton omistajan on varauduttava myös yllättäviin kuluihin

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, joten polttoaine-, vakuutus- ja verokulujen ynnä muiden ennakoitavissa olevien menoerien lisäksi kohdalle saattaa osua myös odottamattomia kustannuksia. Esimerkiksi rengasrikot ja muut korjaustarpeita aiheuttavat sattumukset ovat ikäviä, mutteivät lainkaan harvinaisia menoeriä.

Auton korjaamiseen ja huoltamiseen uppoavat lisäkulut on syytä ottaa huomioon jo ostovaiheessa uuden ja käytetyn auton välillä päätöstä tehdessä. Käytetty auto on kertahankintana edullisempi, mutta lisäkustannuksia on mitä luultavimmin luvassa todennäköisesti tiheämpään tahtiin luvassa olevien huolto- ja korjauskulujen muodossa. Iäkkäämmän auton ollessa kyseessä korjaukset eivät välttämättä kuulu takuuseen, toisin kuin uusissa autoissa.